1965 CZ type 968/969
До 1965 року чеські інженери змогли побудувати кращий і найнадійніший мотоцикл для мотокросу в світі. Кросова історія CZ почалася в середині 1950-х років з мотоцикла обсягом 175 куб.см, який в подальшому просто отримав об’єм двігуна в 250 куб.см (а сама компанія була заснована в 1919 році як виробник зброї). Конструкція двотрубного вихлопу одного циліндра була розроблена для зменшення деформації циліндра, викликаної надмірним нагріванням. Оригінальний двотактний двигун CZ видавав 22 кінських сили.
На початку свого розвитку двотрубний CZ не міг зрівнятися з двотактним двигуном Greeves, побудованим в Англії, але компанія CZ швидко переробила і поліпшила базову конструкцію. На відміну від британських заводів, CZ також поспішав перенести технологічні рішення зі своїх прототипів на серійні мотоцикли. У 1964 році CZ передав серійну версію прототипу 1963 року до рук здібного молодого бельгійського гонщика на ім’я Жоель Робер. Робер виграє Чемпіонат Світу в класі 250 куб.см в 1964 році на Type 968. Мотоцикл важив всього 97 кілограм, видавав 26 кінських сил і мав картер з магнієвого сплаву, тонкий паливний бак і алюмінієву коробку повітряного фільтра ручної роботи.
У 1965 році Чемпіоном світу в класі 250 став Віктор Михайлович Арбеков.
До 1967 року CZ змінить двотрубну конструкцію на одну, менш вразливу, трубу з верхнім розташуванням. На жаль, завод, що колись швидко впроваджував новинки в серію, раптово уповільнив розвиток. На початку 1970-х, коли на ринок вийшли японські виробники, CZ вже грунтовно відставав. Завод втратив Жоеля Роберта і Роджера Декостера, які пішли в Suzuki, і був змушений поставляти свою застарілу техніку в країни соцтабору.
Існує дві двотрубні моделі – 250 type 968 і 360 type 969.
1965 CZ 250 Ярослава Фальти
Відповіді